Articles & Reviews

Recensioner om Art Hood i samband med Göteborgs Konstbiennal

Dagens Nyheter, Sinziana Ravini  2013-09-12

“Ett annat värdefullt konstverk, som tränger in i rasismens innersta mekanismer, är romanen och videoverket “Choreography for the giants” av konstnärerna Petra Bauer och Marius Dybwad Brandrud, som visas på Mornington Hotel. Här finns också ett vidunderligt verk av Makode Linde, föreställande individer som genomgår en rad förvandlingar. Verket visas i en gigantisk äggskulptur av Tomas Ferm och Ann-Charlotte Rugfelt Ferm, som man får dra över huvudet. Ett försök att kläcka en ny människa?”

Norska konst och kulturtidskriften Vagant, Joni Hyvönen 2013-09-23

“På Kungsportsavenyn finns ytterligare ett uppehåll. Belägen på Stravaganza Mornington Hotel är den skulpturala videoinstallationen i hotellobbyn en tillfällig insyn i dolda sociala rum, men också i fantasins springor. En oval kupa sänks ner över huvudet i vars innandöme en projicerad film betraktas via en mindre skärm i ögonhöjd. Att försjunka i filmen bland förbipasserande hotellgäster låter omgivningens pågående brus bilda en osynlig fond för installationens huva.

Art Hood är initierat av konstnärerna Tomas Ferm och Ann-Charlotte Rugfelt Ferm, ett pågående projekt för nya visningsformer av film i offentliga miljöer. Till en av biennalens många supplementära utställningar i GIBCA Extended har Art Hood bett olika konstnärer att förhålla sig till Constantin Brancusis skulptur Nyfödd (1915). Den animerade filmen som visas på hotellet är signerad den svenska konstnären Makode Linde, en bisarr blandning av underliga figurer, överdrivna läten och ömsint våld. Brancusis avskalade skulptur, liknande ett ägg eller ett huvud, fungerar i filminstallationen dels som en inblick i föreställningsförmågans begynnelser, mellan individens inre gömmor och omgivningens inneslutande skal. Men dels också vad konstnären Björn Lövin har sagt, som 1987 gjorde en utställning kring Brancusis verk: I skulpturens lindor låg ingenting mindre än en genererande kraft som »skulle kunna omskapa ett helt samhälle«. Tydligare än så kan biennalens strävan inte formuleras.

I skärningspunkten mellan skulpturens laddade ursprungstillstånd och vår tids möte med den, eller för avståndet mellan biennalens oklara politiska definitioner och konstens emancipatoriska anspråk, finns både en skenbar och reell rörlighet.

I oförmågan att lösa det avstånd som bildas mellan den generella politiska ramen och den från sakfrågorna bortvända fantasin framstår leken inte som ett särskilt effektivt eller kritiskt medel för de gemensamma fantasier om kommande relationer som biennalen sägs undersöka. De karnevaliska och aktivistiska gesterna fyller revan med endast ett skenbart flöde. Samtidigt knyter fantasin oss samman, liksom den hos konsten inneboende leken utgör fantasins improduktiva resurs och ett ständigt hot om att falla i revans gränslösa fortbestånd. Brancusis skulptur visar i viss mån fram en sådan potential, på det sätt som Andreas Gedins drivved binder ihop det förflutna i våra nödtvungna försök att med den radikala fantasin, den med omgivningen förbundna förmågan, ge det ständigt en förnyad mening. Drivveden av det kommande är en virtuell trädgård med gångar som förgrenar sig.”

Artikel i GP inför premiärvisningen GIBCA extendend  http://www.gp.se/kulturnoje/1.2004093-makode-linde-visar-nytt-verk

Malin Lindroth i Expressen i samband med visningen på Göteborgs International Filmfestival:

“Väl på plats i skulpturen med filmen som projiceras på en liten skärm i ögonhöjd befinner jag mig som i en parallellvärld, ensam med kvinnan som ser mig rakt i ögonen och vinkar adjö – ja, jag tror det är adjö – med en innerlighet som gör mig besynnerligt rörd. Som om jag var på väg mot något stort och livsomstörtande, på väg att korsa ett hav, en kontinent och börja om någon annanstans långt borta.”